Skip links

طراحی شبکه توزیع کسب و کار

بهینه سازی شبکه توزیع کسب و کار

ظهور اینترنت و سایر شبکه‌های توزیع نوین، مدیران شرکت‌های باسابقه را در برابر این پرسش قرار داده است که آیا باید به‌سرعت توانایی‌های تازه‌ای برای استفاده از این کانال‌های نوین توزیع که ویژگی آن‌ها دسترسی به مشتریان جدید با هزینه‌های غالباً کمتر است، در خود ایجاد کنند و یا اینکه منتظر بمانند تا این شبکه‌ها شکل‌گرفته و چارچوب‌های خود را پیدا کنند؟

یک مدل توزیع، در شرایط مطلوب، می‌بایست یک جریان پیوسته و یکنواخت از محصولات، از درب کارخانه تا مشتریان را برای دست‌یابی به سطح مشخصی از خدمات و با کم‌ترین هزینه فراهم نماید. متخصصین ما در حوزه توزیع و پخش، مشتریانمان را در طراحی یک شبکه توزیع بهینه، با در نظر گرفتن تمامی محدودیت‌های مد نظر درخصوص هزینه‌های کلیدی و سطح سرویس مطلوب، پشتیبانی می‌نمایند. تمرکز مدل بر دستيابي به کارايي، بهره وري، صرفه جويي نسبت به مقياس و کاهش هزينه توزيع کالا در کشور است. 

طراحی شبکه توزیع کسب و کار

ترسیم طرح کانال

منظور از طرح کانال همان برنامه کانال یا (Channel Plan) می باشد. طرح کانال را اگر بخواهیم با مدل SOSTAC پیاده سازی کنیم، همان تاکتیک ها می باشد. در طرح کانال باید مشخص کنید مسیرهای فروش شما چیست.

انتخاب شرکای مناسب

منظور از شرکا در کانال توزیع، افراد یا شرکت هایی هستند که در امر توزیع محصولات به شما کمک می کنند. بسته به اینکه از چند کانال توزیع استفاده خواهید کرد یا اینکه چه کانال توزیعی را انتخاب می کنید شرکای مناسب کانال نیز متفاوت خواهند بود.

الزامات نقشه راه

حال که استراتژی و تاکتیک ها را مشخص کردید، باید طبق نقشه راه پیش نیازهای لازم را آماده کنید. ایجاد کانال توزیع بدون بسترهای بازاریابی و ایجاد امکانات موجود غیرممکن خواهد بود.

ارتباط متقابل

حال که شبکه توزیع متناسب با کسب و کار خود را ایجاد و شرکای مناسب را انتخاب کرده اید. می بایست با تمامی ذی نفعان در کانال توزیع ارتباط متقابل برقرار کنید. ارتباط متقابل یعنی حرف های آن ها را با گوش جان شنیده و برای مشکلات آن ها به دنبال راه چاره باشید.

استراتژی کانال توزیع

استراتژی کانال توزیع به عنوان بخشی از کسب و کار حائز اهمیت است. برای مشخص کردن استراتژی از مدل SOSTAC می توانید استفاده کنید.

بهبود اثربخشی

اثر بخشی و کارایی یعنی  انجام کارهای درست. با توجه به رقابتی شدن بازار و ثابت نبودن خواسته های مشتری، شرکت هایی برنده ی بازار هستند که بالاترین راندمان کانال های توزیع را داشته باشند.

استراتژی کانال توزیع

Situation (تحلیل وضعیت موجود)

یعنی وضعیت فعلی شرکت، میزان فروش، اهداف فروش در آینده. به طور کلی یعنی در حال حاضر وضعیت شما به چه صورت است؟

Strategy (راهبرد)

از استراتژی یا راهبردهای مختلفی می توان استفاده کرد که در آینده به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

Action (اقدام)

هر برنامه ای هرچقدر هم که قوی باشد، بدون اجرا اثری نخواهد داشت.

Objective (اهداف)

هدف ها را به طور واضح مشخص کنید.

Tactic (تاکتیک)

تاکتیک یعنی از چه طریقی به استراتژی عمل کنیم. یعنی چگونگی انجام کار.

Control (کنترل)

 در نهایت باید کارهای انجام شده و برنامه ریزی ها را کنترل کرد و دوباره به تکرار این چرخه پرداخت.

طراحی شبکه توزیع کسب و کار

نقش كانال هاي توزيع

يك كانال توزيع علاوه بر انتقال كالا از توليدكننده به مصرف كننده، صرفه جويي در زمان، متصل كردن مالكان كالا و مشتريان، وظايف مهم ديگري نيز بعهده دارد. مهمترين اين وظايف عبارتند از: 

_ جمع آوري اطلاعات لازم از منابعي مانند مشتريان بالقوه و كنوني، شركتهاي رقيب و ساير عوامل و نيروهاي فعال در محيط بازاريابي. 

_ مذاكره با مشتريان بمنظور افزايش انگيزه هاي لازم خريد در آنها 

_ سفارش گرفتن از مشتريان عمده و سفارش دادن به شركتهاي توليدكننده 

_ تامين وجوه لازم و مقادير لازم محصول در كانال توزيع 

_ بر عهده گرفتن بخشي از ريسكهاي مربوط به كانالهاي توزيع 

_ پرداخت وجوه لازم از جانب خريداران و از طريق بانكها و ساير مؤسسات مالي 

مشاوره استراتژی تبلیغات

ترسیم طرح کانال

منظور از طرح کانال همان برنامه کانال یا (Channel Plan) می باشد. طرح کانال را اگر بخواهیم با مدل SOSTAC پیاده سازی کنیم، همان تاکتیک ها می باشد. در طرح کانال باید مشخص کنید مسیرهای فروش شما چیست؟ از یک کانال برای توزیع محصولات خود می خواهید استفاده کنید یا چندین کانال. در صورتی که قصد دارید از چندین کانال برای توزیع محصولات استفاده کنید – مثلا استفاده از شبکه نمایندگی و فروش مستقیم – باید در طرح کانال مشخص کنید که در نقاطی که همپوشانی وجود دارد، رویکرد شرکت چه چیزی می باشد. زمانی که از چندین کانال برای توزیع محصولات استفاده کنید، خواه ناخواه تعارضاتی بین کانال های توزیع پیش خواهد آمد. باید تعارض های احتمالی را پیش بینی کرده و راه حل مناسب آن را قبل از اینکه به مسئله ای حاد تبدیل شود حل کنید.

طراحی شبکه توزیع کسب و کار

کافی است با تلفن ثابت یا همراه، با خط اختصاصی مشاوره سپیدار تماس بگیرید تا کارشناسان ما با دقت و دلسوزی پاسخگوی نیازهای شما باشند.

تماس بگیرید: 02128425452

نقش و اهمیت کانال های توزیع

بازارهایی با رشد سریع و افزایش پیچیدگی‌های توزیع، تقاضا و نیاز به کانال‌های توزیع را افزایش داده‌اند.

کانال‌های توزیع، نقش فروشندگی را ایفا می‌کنند

کانال‌های توزیع نقش اساسی نمایندگی فروش را ارائه می‌دهند. آن‌ها در ایجاد محصولات جدید در بازار کمک می‌کنند. آن‌ها در بازاریابی دهان‌به‌دهان و ارتقاء محصولات تخصص دارند. از ارائه خدمات قبل و پس از فروش به مصرف‌کنندگان اطمینان حاصل می‌کنند.

کانال‌های توزیع، بازده توزیع را افزایش می‌دهند

کانال‌های واسطه، فرایند فروش را آسان می‌کنند، زیرا در تماس مستقیم با مشتریان هستند. آنها شکاف بین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را از نظر اقتصادی و کارآمد، کم می‌کنند. این واسطه‌ها تعداد تراکنش‌های موجود در تولید محصولات توسط تولید‌کنندگان به مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهند.

کانال‌ها، محصولاتی را در مجموعه‌های موردنیاز ارائه می‌دهند

درست همانند تولیدکنندگانی که در زمینه تولید محصولات تخصص دارند، واسطه‌ها نیز تخصص خاص خود را دارند. عمده‌فروشان در حرکت و انتقال محصولات از تولید‌کنندگان مختلف به تعداد بیشتری از خرده‌فروشان مهارت دارند.

آن‌ها به تجارت کالا کمک می‌کنند

در واقع بازاریابی توسط واسطه‌ها است که حرکت محصول را از میز کار خرده فروشی به سبد خرید مشتری تثبیت می‌کند. هنگامی که یک مشتری به یک فروشگاه خرده‌فروشی می‌رود، ممکن است جذب برخی از محصولات جدید شود

کانال‌ها به تعیین قیمت مناسب بین تولیدکننده و مشتریان نهایی کمک می‌کنند

واسطه‌ها در دستیابی به سطح قیمتی که هم برای تولید‌کنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان قابل قبول باشد، کمک می‌کنند.

کانال‌های توزیع در نگهداری سهام کمک می‌کنند

واسطه‌ها کارکردهای دیگری مانند تامین مالی محصولات، ذخیره‌سازی محصولات، تحمل خطرات و ارائه فضای مورد نیاز انبار را اجرا می‌کنند.