Skip links

طراحی کمپین تبلیغاتی

طراحی کمپین تبلیغاتی و مراحل ساخت آن

  • شناخت وضعیت فعلی یا تحلیل موقعیت برند
  • هدف گذاری کمپین (تعیین Mission)
  • شناسایی بازار هدف (مشخص نمودن Market)
  • مشخص کردن لوکیشن یا لوکیشن های هدف (موقعیت یابی)
  • بررسی طول عمر خدمت یا محصول
  • انتخاب پیام یا پیامهای تبلیغاتی
  • تولید محتوای تبلیغاتی با توجه به لحن و صدای برند و اهداف کمپین
  • انتخاب رسانه های تبلیغاتی تاثیرگذار و موثر
  • انتخاب بهترین زمان انتشار
  • یکپارچه سازی ارتباطات بازاریابی
  • بودجه بندی کمپین
  • پیش بینی اتفاقات نامترقبه و احتمالی در زمان اجرای کمپین و برنامه ریزی برای رفع مشکلات احتمالی
  • برنامه محتوایی و تقویم اجرایی
  • اندازه گیری نتایج
ساخت کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین‌های تبلیغاتی، همان چیزی هستند که باعث شده‌اند زندگی ما غرق در تبلیغات شود. اینکه صبح زود با صدای ترانه تبلیغاتی شرکت کاله از تلویزیون بیدار می‌شویم، در مسیر رسیدن به محل کار تبلیغات مجموعه زمزم را می‌شنویم و در زمان استراحتِ ظهر با پست‌های اینستاگرامی و تبلیغاتی اکستنشن تهرانی روبرو می‌شویم، اینها همه و همه زیر سرِ یک یا چند کمپین تبلیغاتی است. از مهم ترین روش های مختلف تبلیغاتی:

  • ایمیل مارکتینگ،
  • بازاریابی تلفنی،
  • تبلیغات محیطی، (چاپ بنر)
  • سئو و تبلیغات در گوگل،
  • تبلیغات ویدیویی و…

ابزارهای مهم تبلیغات

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

همانطور که از نامش مشخص است برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید به سراغ شبکه‌های اجتماعی برویم تا بتوانیم کمپین تبلیغاتی خود را به گوش مخاطبان برسانیم.

بازاریابی محتوا

نوعی نگرش استراتژیک در بازاریابی است که بر خلق و انتشار محتوای ارزشمند، مداوم و مرتبط، به منظور جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان فعلی و هدایت آنان به سوی مشتری ارزشمند، تمرکز دارد.

بازاریابی تلفنی

بازاریابی و فروش تلفنی یکی از روش‌های بسیار موثر است. هر فروشنده تلفنی حتما تمایل دارد که یک مذاکره فروش تلفنی حرفه‌ای و موفق با مشتری خود داشته باشد. اما بر اساس قانون پارتو 80/20 ، حداکثر 20% فروشندگان به این موفقیت دست میابند.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یعنی بهتر کردن رابطه با مشتری به کمک ایمیل. ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها یا محصولات جدید و فرستادن خبرنامۀ مقالات یا هر نوع محتوای جدید و گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات از نمونه های اصلی استفاده از ایمیل مارکتینگ می باشد.

بهینه سازی موتور جستجو (سئو)

سئو شامل تکنیک‌های است که باعث می شود وب سایت شما به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند، معرفی شود.

تبلیغات ویدیوی

تبلیغات ویدیویی، بازاریابی محصولات و خدمات از طریق بستر محتوای ویدیویی است. ویدیو مارکتینگ دیگر یک ابزار تبلیغاتی نیست… بلکه یک مزیت رقابتی است! با توجه به اینکه ویدئو امروزه جزء جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم شده است، تبلیغات ویدیویی به پرنفوذترین ابزار بازاریابی تبدیل شده است.

نکات کلیدی در طراحی و برگزاری کمپین تبلیغاتی

هدف کمپین

معمولاً اولین عبارتی که همراه با “هدف کمپین” به ذهنمان می‌رسد، “فروش بیشتر” است. این در حالی است که کمپین‌ها اهداف گوناگونی به جز فروش می‌توانند داشته باشند. مثلاً پروموشن محصولات، جذب مخاطبان جدید، معرفی ویژگی‌های محصولات فعلی و بسیاری از موارد دیگر همگی می‌توانند از اهداف یک کمپین تبلیغاتی باشند.

بخش‌بندی مخاطبان

با شناسایی مخاطبان می‌توانید آنان را با توجه به محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید در بخش‌های متفاوتی طبقه‌بندی کنید. خود را در جایگاه مخاطبان قرار دهید و ببینید که چه چیزی می‌تواند شما را به یک مشتری بالقوه تبدیل کند.

مخاطبان کمپین

اگر مخاطبان کمپین خود را به درستی بشناسید و بر مبنای شناخت خود از آنان اهداف و استراتژی کمپین خود را تعریف کنید، می‌توانید تا حد زیادی احتمال موفقیت کمپین خود را افزایش دهید. در واقع شناخت دقیق مخاطبان اعم از سن، جنسیت، وضعیت تاهل، سطح سواد، علاقه‌مندی‌ها و عادت‌ها و …. می‌تواند کمک شایانی به تدوین استراتژی کمپین تبلیغاتی کند.

نتایج و اثربخشی کمپین

سنجش اثربخشی تبلیغات یکی از دشوارترین جنبه‌های تحقیقات بازاریابی است. بسیاری از عوامل آمیخته بازاریابی در کنار تبلیغات می‌تواند بر فروش تأثیرگذار باشد؛ عواملی مانند در دسترس بودن محصول و تأثیر رقابت در حوزه کسب‌وکار. اما زمانی که فروش از طریق تبلیغات باشد ما می‌توانیم به‌طور منطقی در مورد اثربخشی تبلیغات اطمینان داشته باشیم.

ساخت کمپین تبلیغاتی

هدف گذاری کمپین تبلیغاتی (تعیین Mission)

از مهمترین بخش های طراحی و تدوین کمپین های تبلیغاتی تعیین هدف است. هدفگذاری می تواند شامل یک یا چند مورد باشد که در زیر آنها را لیست کرده ایم:

جذب مشتریان جدید

به دلیل رقبای قدیمی و جدیدی که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، آشنایی با روش‌های افزایش فروش و جذب مشتری از ملزومات موفقیت در کسب‌و‌کار است.

معرفی محصول یا سرویس جدید

کیفیت بالای محصول به تنهایی ضامن فروش بالای محصول یک جدید نخواهد بود. کارشناسان آژانس تبلیغاتی به برندها توصیه می کند پیش از عرضه ی محصولات، به نیاز و استقبال بازار مصرف از کالای موردنظر توجه داشته باشند.

افزایش فروش

بازاریابی یعنی پیدا کردن مشتری و ساختن بازار هدف. یک برند برای این که بتواند جذب مشتری کند و افزایش فروش داشته باشد باید ملاک ساخت و ارائه محصول و خدمت خود را برپایه درخواست، نیازی مشتری و الزامات بازار قرار دهد.

افزایش آگاهی از برند

آگاهی از برند (brand awareness) دستاورد مهم برندینگ یا برندسازی به حساب می‌آید. از طریق آگاهی از برند می‌توانیم سرنخ‌های فروش را به مشتری تبدیل کنیم و در نتیجه نرخ تبدیل کسب‌وکار خود را افزایش دهیم.

افزایش سهم بازار

افزایش سهم بازار، به معنای افزایش تعداد مشتریان و به‌دنبال آن افزایش سود است. بنابراین بسیاری از شرکت‌ها برای رسیدن به سود و درآمد بیشتر، از استراتژی‌های مختلفی برای رسیدن به این مقصود استفاده می‌کنند.

افزایش ارتباط با مشتریان فعلی

«بازاریابی بخشی از فلسفه مدیریت مدیران است». این جمله تمام آن چیزیست که کاتلر به آن اعتقاد داشت. وی ‌گفت: مدیران باید با شناخت نیازهای مشتریان، برای آنان ارزش افزوده بیافرینند و رضایت آنان را به‌دست بیاورند تا نهایتا بتوانند با فروش محصول‌شان، برای سازمان خود سود کسب کنند.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .