Skip links

طراحی مارکتینگ پلن

طرح یا برنامه بازاریابی (Marketing Plan) یک برنامه جامع (کمپین) جهت تحقق اهداف بازاریابی است که شامل اهداف بلند مدت و میان مدت در زمان در نظر گرفته شده در آن است؛ که باعث پیاده سازی و اجرای استراتژی های بازاریابی شرکت میشود. در یک سازمان یا واحد کسب و کار، برنامه بازاریابی ، ارتقای فروش یک محصول یا خدمت، شناخت بهتر نیازهای جامعه ، دستیابی به انتظارات فروش ، افزایش سهم بازار و … کمک می کند.

خدمات مارکتینگ پلن مشاوره رایگان

فرم مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
طراحی مارکتینگ پلن

اهمیت برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

متاسفانه درصد بالایی از مجموعه ها و شرکت‌های نوپا در مراحل اولیه حیات خود شکست می‌خورند. دلایل متعددی برای این شکست‌ها وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند که نداشتن نقشه راه و برنامه مشخصی برای فروش و ارائه محصول یا خدمات در بازار، اصلی‌ترین دلیل شکست آنهاست. این یک واقعیت است که میزان موفقیت یک کسب و کار به میزان فروش آنها گره خورده است.

عناوین و سر فصل برنامه بازاریابی

خلاصه اجرایی یا Executive Summary: شامل خلاصه ای از فعالیت ها و دستاورد های اجرایی طرح افزایش فروش است .
خلاصه ای از وضعیت شرکت: این بخش متشکل از تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف شرکت، فرصت ها و تهدیدها است.
ارزیابی متمرکز بر فرصت های بازار: این بخش، شامل یک بررسی از بخش های مختلف بازار هدف و ارزیابی نیازهای آنان، و چالش های رقابتی ای که شرکت ها و محصولات شان با ان ها مواجه می شوند، است.
اهداف مالی و بازاریابی: معمولاً اهداف مالی به عنوان اصلاح (یا ارتقای) در آمدهای اضافی عنوان می شوند و از آن انتظار می رود که در پایان هر دوره برنامه ریزی به دریافت سود منجر شوند.
خلاصه ای از استراتژی بازاریابی شرکت: این خلاصه، بازار هدف و چگونگی جایگاه یابی، خط تولید محصول، توزیع و قیمت گذاری را نشان می دهد. .

طراحی مارکتینگ پلن
طراحی مارکتینگ پلن

خلاصه برنامه بازاریابی 

برای افراد هیچ چیز وحشتناک تر از راه اندازی کسب و کار بدون داشتن برنامه بازاریابی نیست و اگر به اطلاعات شفافی دست پیدا نکنند از دور رقابت حذف خواهد شد. اتفاقی که برای شما خیلی خوشایند نخواهد بود، در این اینجاست که خلاصه برنامه بازار یابی به کار می آید.

خلاصه برنامه بازار یابی نمایی کلی از وظایف مارکتینگ است که شرکت های تبلیغاتی ، طراحان و دیگر بخش های فعال در بازاریابی از آن استفاده می کنند . به هر حال وظیفه ی این برنامه کمک به تیم فروش ، حفظ روند کاری پروژه و پیشگیری از اشتباه با ارائه استراتژی کاری یکسان به همه اعضاست.

سئو و بهینه سازی وبسایت

سه بخش اصلی طراحی مارکتینگ پلن

اهداف بازاریابی (Marketing Goals)

پس از تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی سازمان، رقبا و شرایط بازار می‌توان نسبت به تعیین اهداف بازاریابی اقدام نمود. هدف اصلی برنامه های بازاریابی، ایجاد تعادل و تناسب بین محصولات سازمان و بازارهای هدف آن ست.

استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy)

عبارت است از روش رسیدن به اهداف بازاریابی است . استراتژی بازار یابی روش انتخاب شده برای دستیابی به هدفی مشخص و ابزار رسیدن به این هدف را در چارچوب زمانی تشریح می کند.

تاکتیک های بازاریابی (Marketing tactics)

شامل فرآیندهای تبدیل استراتژی به برنامه‌های کاری است، هر برنامه کاری شامل جایگاه فعلی شرکت، اهداف و فعالیتهای شرکت، مسئولیتها، زمان شروع و پایان کار و هزینه‌ها می‌شود.

انواع استراتژی در تحلیل SWOT

استراتژی SO در تحلیل SWOT (استراتژی Maximax)

در واقع هدف از این استراتژی (Strengths – Opportunities) این است که از فرصت‌­های خارجی با تمرکز بر نقاط قوت شناسایی شده به بهترین شکل بهره‌­برداری گردد.

استراتژی WO در تحلیل SWOT (استراتژی Minimax)

استراتژی Weaknesses – Opportunities  به منظور کاهش اثرات ناشی از نقاط ضعف سازمان ازفرصت‌­های موجود استفاده می‌­شود.

استراتژی ST در تحلیل SWOT (استراتژی Maximin)

در استراتژی Strengths – Threats تمرکز بر این است که چه تدابیری اندیشیده شود تا به منظور غلبه (کاهش یا از بین بردن) بر تهدیدهای خارج از سازمان از نقاط قوت و توانمندی‌های سازمان استفاده نمود.

استراتژی WT در تحلیل SWOT (استراتژی Minimin)

هدف Weaknesses – Threats این است که چه تصمیماتی اتخاذ گردد که در برابر تهدیدهای شناسایی شده، ضعف­‌های سازمان به حداقل ممکن برسد.

تحلیل PESTEL چیست؟

Political factors یا عوامل سیاسی

عوامل سیاسی مرتبط به میزان دخالت دولت در اقتصاد کشور است. سیاست‌های دولت، ثبات سیاسی، سیاست‌های تجارت بین‌الملل، سیاست‌های مالیاتی، حقوق کارگران و نیروی کار از مهم‌ترین موارد در بحث عوامل سیاسی می باشند.

Social factors یا عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی فاکتورهای متعددی از جمله ویژگی‌های جمعیت شناسی، مذهب، فرهنگ، آداب، رسوم و ارزش‌ها را شامل می‌شود. طیف گسترده‌ای از متغیرها برای شناخت عوامل اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا کسب و کارها مخاطبانشان را بهتر بشناسند.

Environmental factors یا عوامل زیست محیطی

بابت آلودگی‌های زیست محیطی و کمبود منابع، موضوعات مرتبط به محیط زیست طی دو دهه اخیر، پررنگ‌تر از همیشه شده است.

Economic factors یا عوامل اقتصادی

عوامل اقتصادی همانطور که از نامش مشخص است، دقیقاً در مورد وضعیت اقتصاد یک کشور است. اقتصاد یک کشور از ابعاد مختلفی از جمله تولید ناخالص داخلی، بیکاری، تورم، اشتغال و … قابل بررسی است.

Technological factors یا عوامل تکنولوژی

پیشرفت تکنولوژی معمولاً همراه با نوآوری و افزایش ضریب نفوذ تکنولوژی در صنایع یا زندگی روزمره مردم است. خدمات سفارش غذای آنلاین یا رزرو بلیط هواپیما به صورت آنلاین پیش‌نیازهایی مثل اینترنت پرسرعت، توانایی استفاده از کامپیوتر یا موبایل هوشمند و عواملی دیگر است.

Legal factors یا عوامل قانونی

شاید به نظر برسد در موارد بررسی شده مثل اقتصاد، دولت، محیط زیست و موضوعات سیاسی، عوامل قانونی بررسی می‌شود. اما موضوعاتی مثل حمایت از تولیدکنندگان، کپی رایت، امنیت و … در این دسته قرار می‌گیرد.

طراحی مارکتینگ پلن پایه

  • شناسایی و بخش بندی بازار هدف (Target Market)
  • بررسی روشها و انتخاب بهترین رویکرد بازاریابی
  • تنظیم استراتژی قیمت گذاری موثر
  • طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی
سفارش دهید

طراحی مارکتینگ پلن استاندارد

  • شناسایی و بخش بندی بازار هدف (Target Market)
  • تجزیه و تحلیل فروش احتمالی و برآورد های فروش
  • تنظیم استراتژی قیمت گذاری موثر
  • طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی
  • تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر
  • پیش بینی و برآورد هزینه های فروش
  • طراحی و تحلیل کانال های فروش و بازاریابی
سفارش دهید

طراحی مارکتینگ پلن حرفه ای

  • شناسایی و بخش بندی بازار هدف (Target Market)
  • تجزیه و تحلیل فروش احتمالی و برآورد های فروش
  • مطالعه و شناسایی محیط بیرونی و داخلی بازار هدف
  • بررسی روشها و انتخاب بهترین رویکرد بازاریابی
  • تنظیم استراتژی قیمت گذاری موثر
  • طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی
  • تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر
  • پیش بینی و برآورد هزینه های فروش
  • طراحی و تحلیل کانال های فروش و بازاریابی
  • تجزیه و تحلیل SWOT
سفارش دهید