Skip links

مزایای تبلیغات اینترنتی و انواع آن

اگر شما به اپلیکیشن ها ،  وبسایت ها و یا رسانه های اجتماعی مختلف مانند تلگرام ،  فیس بوک ، اینستاگرام و … نگاه کنید، متوجه تعداد زیادی تبلیغات می شوید. برای نمایش تبلیغات در این رسانه ها به اینترنت نیاز است. از این رو، به این دسته از تبلیغات، تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات آنلاین می گویند. امروزه، تبلیغات اینترنتی یکی از موثرترین راه های بازاریابی برای هر برندی است و توجه تعداد زیادی از بازاریابان را به خود جلب کرده‌اند. تقریبا تمام بازاریابان، تبلیغات اینترنتی و آنلاین را در استراتژی بازاریابی خود قرار می دهند و یا در آینده نزدیک تصمیم به استفاده از آن دارند.

تبلیغات اینترنتی

مزایای تبلیغات اینترنتی چیست؟

در گذشته اغلب تبلیغات محدود به تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و … بود؛ اما با توسعه‌ی اینترنت و افزایش کاربرانی که به اینترنت دسترسی دارند، بازاریابان از این بستر جهت معرفی خدمات و محصولات استفاده کردند. چند نمونه از مزایای تبلیغات را به شما می گوییم.

سرعت بالا

منظور ما از سرعت بالا در یک تبلیغ اینترنتی چیست ؟ منظور این است که شما زودتر در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرید. یک تبلیغ در تلویزیون ممکن است در ساعاتی از شبانه‌ روز پخش شود که بسیاری از مخاطبان در آن ساعات تلویزیون تماشا نکنند، اما تبلیغ شما در اینترنت، در تمام طول روز در معرض دید مخاطبان است.

تبلیغات اینترنتی، احترام به محیط ‌زیست

برای بسیاری از کسانی که نسبت به آلوده نشدن و از بین نرفتن طبیعت دغدغه دارند، تبلیغات اینترنتی بهترین راه برای تبلیغات است. استفاده بیشتر از تبلیغات اینترنتی توسط صاحبان مشاغل به معنای قطع شدن کمتر درختان برای تولید کاغذ است.

تبلیغات اینترنتی محدودیت زمانی و جغرافیای ندارد

تبلیغات اینترنتی بدون هیچ محدودیتی در مکان و زمان در معرض دید کاربرانی قرار می‌گیرد که در سراسر دنیا به این شبکه دسترسی داشته باشند.

هزینه پایین

یکی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی در این است که هزینه‌ی کمتری جهت تبلیغات می‌پردازید.

قابل اندازه‌گیری است

یکی از قابلیت‌های تبلیغات اینترنتی، قابل اندازه‌گیری بودن آن‌ها است؛ ولی منظور از قابل اندازه‌گیری بودن تبلیغ اینترنتی چیست ؟ در تبلیغات اینترنتی شما می‌توانید دقیقا بدانید چند نفر بر آن کلیک کرده‌اند ، چند نفر تبلیغ شما را مشاهده کرده‌اند و چه میزان فروش از طریق آن تبلیغات برای شما اتفاق افتاده است. این امکانات به شما اجازه می‌دهد که میزان تاثیرگذاری تبلیغات خود را بدانید در حالیکه در تبلیغات سنتی این امکان برای شما وجود ندارد.

تعامل مستقیم با مخاطبان

یکی از نکات مثبت در روش‌ های تبلیغات اینترنتی این است که شما بدون هیچ واسطه‌ای می‌توانید با مخاطبان خود در ارتباط باشید و نظرات آن‌ها را در مورد خدمات و کالا خود بدانید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد که از نظرات کاربران جهت بهبود عملکرد خود استفاده کنید.

قابلیت پیگیری کاربران

همانطور که گفتیم با سرویس‌های خاصی می‌توانید کاربری که وب‌ سایت شما مراجعه کرده است را شناسایی کنید و تبلیغات شما در سایت‌های دیگر برای آن‌ها نمایش داده شود. وقتی شما مدام در معرض دید یک مخاطب باشید به مرور این مخاطب با شما آشنا می‌شود و به مشتری شما تبدیل خواهد شد.

انواع تبلیغات اینترنتی 

تبلیغات اینترنتی

1: بازاریابی و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

این نوع از تبلیغات همان تبلیغاتی می باشد که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک مشاهده می‌کنیم. معمولاً برای قرار دادن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی باید از پلتفرم مخصوص خود آن‌ها و یا وب ‌سایت‌های ثالث و شرکت‌ها کمک بگیرید. همچنین نوع دیگری از تبلیغات مرتبط با شبکه‌های اجتماعی به نام اینفلوئنسر مارکتینگ نیز وجود دارد که از نفوذ و قدرت افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات کمک گرفته می‌شود.

2: افیلیِت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing)

افیلیِت مارکتینگ یک نوع از تبلیغات اینترنتی است که در آن برای تبلیغ اینترنتی از مشارکت دیگران کمک می‌گیریم. این نوع از بازاریابی و تبلیغ معمولاً به این ترتیب انجام می‌شود که اول شخص علاقه‌ مند به همکاری در سیستم بازاریابی مشارکتی ثبت نام می‌کند، بعد یک لینک اختصاصی دریافت خواهد کرد که با استفاده کاربران از آن و جذب ترافیک به وبسایت، مبلغ مشخصی عاید او می‌شود. غالباً مبنای محاسبه این ترافیک برای پرداخت به مشارکت کننده، انجام یک عمل مشخص و سودآور مانند خرید یا پرکردن یک فرم از سوی کاربر است.

3: تبلیغات نمایشی یا بَنری (Display Advertising)

منظور از تبلیغات نمایشی، استفاده از تبلیغات بنری در وبلاگ‌ها یا وبسایت‌های دیگر با هدف جذب ترافیک و افزایش آگاهی نسبت به برند، خدمات یا محصول هدف است. این به اصطلاح «بنرها» می‌توانند حاوی تصاویر متحرک یا ثابت و همچنین رسانه‌های تعاملی و از جمله تصویر و صوت باشند. در تبلیغات نمایشی می‌توانید با توجه به سوابق کاربر، مکان، علایق و ویژگی‌های مختلف جمعیتی (جنسیت ، سن و موارد مشابه) را شناسایی کنید، هدف ‌گیری جمعیتی و جغرافیایی انجام بدهید و تبلیغات متناسب‌تری را در معرض دید مخاطبان قرار بدهید. علاوه بر این نوع از هدف‌گیری می‌توانید از هدف‌گیری رفتاری نیز استفاده کنید؛ به این معنی که رفتارهای کاربر در مرور اینترنت را به عنوان مبنای هدف‌گیری انتخاب کنید. برای مثال با استفاده از هدف‌گیری رفتاری، برای کاربری که اخیراً چندین بار به سراغ وب‌سایت‌های ورزشی رفته تبلیغات مرتبط با موضوعات ورزشی نمایش داده می‌شود.

 4: تبلیغات بومی یا همسان (Native Advertising)

تبلیغات همسان اغلب به شکل محتوای پیشنهادی در فید شبکه‌های اجتماعی یا در انتهای مطالب ظاهر می‌شوند، به گونه ای که به صورت بخشی از محتوا به نظر می‌رسند. به عبارت دیگر، این تبلیغات همگون و همسان با محتوای اصلی صفحه هستند و مخاطب ابعاد تبلیغاتی آن را زیاد احساس نمی‌کند.

 5: تبلیغات ویدئویی

تبلیغ یا بازاریابی ویدئویی یکی از روش‌های مؤثر به خصوص برای ارتباط با نسل‌های جوان‌تر به حساب می آید .  یوتیوب به عنوان برترین پلتفرم ویدئویی به استراتژی‌های جامعی برای این نوع از تبلیغات تجهیز شده است. برای مثال، تبلیغ در یوتیوب کلیک محور است؛ به این معنی که فقط با انجام کلیک از سوی کاربر پول پرداخت می‌کنید. همچنین امکان هدف‌گیری، سفارشی سازی و مشاهده آمار تحلیلی دقیق نیز در دسترس کاربران قرار دارد.

6: بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و سئو (SEO)

بازاریابی موتورهای جستجو یکی از انواع بسیار مؤثر تبلیغات و بازاریابی است که به دنبال تبلیغ برای وبسایت از طریق افزایش دیده شدن آن یا متعلقات مرتبط با آن در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر است. به طور کلی، روش‌های SEM را می‌توان به دو نوع رایگان و پولی تقسیم کرد. روش‌های غیر پولی حول محور بهینه سازی یا سئو (SEO) شکل گرفته‌اند. در روش‌های پولی، مانند تبلیغات کلیکی (PPC) با پرداخت مبلغی می‌توانید تبلیغ خود را در صفحه نتایج جستجو قرار بدهید.  از جمله روش‌های سئو می‌توان به ساختن بک لینک و همچنین بهینه سازی محتوا و توضیحات متا با استفاده از کلمات کلیدی هدفمند اشاره کرد. 

7: تبلیغات موبایلی

در تبلیغات یا بازاریابی موبایلی به دنبال تبلیغ خدمات یا محصولات خود در دستگاه‌های مختلف قابل حمل یا همراه، مانند تبلت و موبایل هستیم. معمولاً تبلیغات موبایلی از طریق پیام‌های متنی یا تبلیغات درون برنامه‌ای اپ‌های موبایل انجام می‌شود. مزیت تبلیغات موبایلی برای برندها در این است که معمولاً مردم در طول روز و شب نیز از این دستگاه‌ها جدا نمی‌شوند؛ بنابراین تبلیغات موبایلی را می‌توان به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای ارسال تبلیغات هدفمند و فوری در نظر گرفت که در اسرع وقت به دست مخاطب هدف می‌رسد. فناوری‌های جدید مانند تبلیغات موقعیت محور نیز امکان ارسال پیام‌های متناسب با مکان حضور مخاطب را فراهم می‌آورند. در هر صورت اگرچه در تبلیغات موبایلی با محدودیت اندازه صفحه روبرو هستیم، اما این نوع از آگهی امکان شخصی سازی بیشتر و در نهایت کارآمدی و تأثیر بالایی دارد.

 8: ریمارکتینگ (Remarketing) یا ریتارگتینگ (Retargeting)

در تبلیغ از طریق ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد، با استفاده از قرار دادن کوکی در مرورگر کاربری که وارد وبسایت شده، اما عمل مورد نظر ما (که غالباً خرید است) را انجام نداده او را در اینترنت دنبال می‌کنیم و در موقعیت‌های مختلف مجدداً وی را هدف قرار می‌دهیم تا اینکه سرانجام تبدیل شود. تبلیغی که در این روش از آن استفاده می کنیم معمولاً از نوع تبلیغات نمایشی یا بنری است.

تبلیغات اینترنتی چیست؟

Leave a comment