Skip links

الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل (Google Algorithms) وظیفه انتخاب بهترین وب سایت ها جهت نمایش در صفحه نتایج جستجو برای کاربران را دارند.برای مثال اگر در گوگل عبارت آموزش سئو را سرچ کنید، گوگل با توجه به همان قوانین و دستورالعمل‌ها، می تواند تعداد زیادی صفحه را رتبه‌بندی ‌کند. همانطور که می دانید گوگل هر روز به معرفی الگوریتم های رتبه‌دهی می‌پردازد که بعضی از آن‌ها دارای ترفندهای کوچک بوده و تعداد دیگر، کل جایگاه‌های موجود در SERP (هر آنچه که شما در نتایج گوگل مشاهده می‌کنید)را تغییر می‌دهند.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل در سئو

الگوریتم‌ های گوگل پیچیده هستند و پیچیده‌تر هم می‌شوند برای اینکه گوگل دائم سعی می‌کند بهترین نتایج جستجو را به کاربرانش ارائه دهد.

هنگامی که موتورهای جستجو (مثل: یاهو، گوگل و…) تازه ایجاد شده بودند، بسیاری از سئوکارها، می توانستند خیلی راحت راه‌هایی را پیدا کنند که رتبه سایت مشتریان خود را بالا برند، برای مثال، اگر شما قبلاَ در کدهای سایت از “متا تگ کیورد” که در واقع راهی است که به گوگل نشان می دهد موضوع صفحه موردنظر چیست ، استفاده می‌کردید ، براحتی می‌توانستید سایتتان را در نتایج جستجو بالا ببرید.

الگوریتم های گوگل در سئو

سئو 2020 چه تفاوتی با سال های گذشته دارد؟

این طبیعی است که هر چه جلو تر برویم، گوگل هم با توجه به ترافیک بیشتری که جذب می کند، به فکر ارائه الگوریتم هایی می افتد که با بهره گیری از آن ها بتواند به شکل قابل قبول تر و صحیح تر ، اسناد موجود را اعتبار سنجی کرده و با یک ترتیب دقیق به کاربران خود نمایش دهد.

در سال 2020 مانند سال های گذشته، برخی تغییرات در الگوریتم های موتور جستجو به وجود آمد و طبق آن ها تعداد بسیارزیادی از سایت ها رشد چشم گیری خواهند داشت و عده ی بسیارزیادی هم قطعا ضرر خواهند کرد.

سئو در سال 2020 روند کاربر محور بودن خود را به شکل متمرکز تر و جدی تر پیش گرفت و با برجسته کردن برخی الگوریتم ها، روش های پیشرفته تری در خفا به وجود آورده تا نتایج به شکل با کیفیت تر و ارگانیک تر به کاربران نمایش داده شوند.

این فرایندی است که هر ساله انجام می شود و نمی توان آن را به عنوان وجه تمایز بین 2020 و سال قبل در نظر گرفت! اشاره کوتاهی به چند مورد کرده ایم:

  • https
  • rankbrain
  • site speed
  • social signal
  • mobile friendly
  • و …

10 راهکار برای بالابردن عملکرد بهتر سئو وب سایت و هماهنگی با الگوریتمهای گوگل در سال 2020 :

راهکار اول: سرعت سایتتان را بالا ببرید.

سرعت سایت ازسال 2018 برای گوگل یکی از مهم ترین فاکتور ها شد و توجه ویژه ای به آن اختصاص یافت.

با بهینه سازی حجم تصاویر، مینیفای کردن فایل های css و java script، استفاده بهینه تر و کمتر از انیمیت های غیر ضروری و استفاده از افزونه های کش، میتوانید سرعت سایت خود را به طرز چشم گیری افزایش دهید. سایت gtmetrix معیاری قابل اعتماد برای ارزیابی سرعت سایتتان است. با مراجعه به این سایت، دقیقا می فهمید که چه المان هایی باعث افت سرعت شما شده اند، نقاط قوتتان در کجا هاست، بطور کلی چقدر حجم محتوای صفحه شماست و زمان لود سایتتان چقدر است. علاوه بر این آماری که به دست شما می آید، gtmetrix  به شما می گوید که در هر مورد، با توجه به میانگین جهانی در چه جایگاهی هستید.

راهکار دوم: موبایل فرندلی شوید.

از آن جایی که طبق آمارهای بدست آمده میزان جستجو در گوشی های موبایل بیشتر از دسکتاپ ها بوده، گوگل خود را موظف می داند احترام خاصی به کاربران موبایلی خود بگذارد و با نمایش سایت های موبایل فرندلی تر به آن ها، باعث رضایتمندی شوند. سایت های موبایل فرندلی، در سال 2020 بیشتر به چشم گوگل می آیند.برای موبایل فرندلی بودن باید به شکلی باشد که مشاهده وب سایت در گوشی های موبایل با سرعت بالاو بدون المان های شلوغ کننده فضا دیده شود تا کاربر در ساده ترین و سریع ترین فضا، بتواند نیاز خود را براحتی با گوشی موبایل خود در سایت شما پیدا کند.

راهکار سوم: لینک سازی داخلی و تکنیک های آن را بشناسید.

ایجاد لینک های بین محتوا سایت باعث اتفاقات بسیار مثبتی می شود:

  • با استفاده از آن می توانید قدرت صفحات را به هم انتقال دهید.
  • ایجاد سلسله مراتبی استاندارد برای راهیابی خزنده گوگل به صفحات مختلف سایت شما می شود.
  • کاربران با کلیک روی لینک ها، بیشتر در سایت شما می گردند.

به این کار لینک سازی داخلی می گویند که البته تکنیک ها و ترفند های خاصی دارد که با استفاده از آن ها میتوان معجزه ای در سئو سایت را سبب شد.

راهکار چهارم: با سایت های معتبرارتباط برقرارکنید.

برقراری ارتباط با سایت های معتبر دنیا و البته ایران هم در سال 2020 یکی از راهکار های کارآمد سئو است که بهره گیری از آن اعتبار و صحت محتوا های شما را هم بالا خواهد برد.

شما با برقراری ارتباط صحیح با سایت های معتبر( طبق آمارو تکنیک هایی که از رفتار موفق ترین سایت های دنیا استخراج شده )و اشتراک گذاری مطالب خود می توانید محتوا های خود را قابل اطمینان تر کنید.

علاوه بر این سورس های خارجی مطرح، به همکارانتان در ایران هم لینک بدهید، در صورتی که سایت های خوبی داشته باشند به ضرر شما نخواهد بود.

ولی باید زمان و مکان آن را بدانید و بدرستی از این تکنیک بهره ببرید. این موضوع را هم بدانید که اگر به سایت های ضعیف تر لینک بدهید، به همان منوال قبل، اعتبار شما کاهش خواهد یافت.

راهکار پنجم: تمرکز را از off page به on page ببرید.

راهکار پنجم ما جدی تر گرفتن روش های سئو on page است که با توجه به پیچیده تر شدن و سخت تر شدن الگوریتم های گوگل برای شناسایی تخلف های سئو خارجی، استفاده از این تکنیک ها برای شما خطرناک تر از قبل خواهد بود.

می دانید که لینک سازی خارجی تخلف محسوب می شود و البته این تخلف بدلیل تاثیر گذاری بسیار زیاد آن، توجه بسیاری از سئو کارها را به خود جلب کرده است.اما در سئو 2020 ایجاد بک لینک های موثر و حرفه ای برای سایت، دشوار تر از قبل  شده است و هنگامی که یک بک لینک باکیفیت نیاز دارید، شاید نسبت به بازدهی که می توان از آن دریافت کنید، خیلی معقول نباشد.پیشنهاد سپیدار این است که در سال 2020 تمرکز خود را روی مفاهیم on page و سئو داخلی بگذارید تا طبق علاقه مندی گوگل، به شکل ارگانیک لینک شوید.

پیشنهاد میشه اگرشما بتوانید در زمینه کاری خود فوق العاده باشید ( از نظر محتوا و on page)  لینک دادن به شما کاری مثبت و هوشمندانه خواهد بود که در سال 2020 از  آن بیشتر استفاده خواهد شد.

راهکار ششم: حتما ssl خود را فعال کنید.

گواهی نامه ssl همان مجوزی است که سایت شما را از http به https تبدیل می کند و این موجب می شود که بسته های داده در سایت شما به شکل امن تری رد و بدل شود.

از سال 2018 به بعد گوگل کروم هم سایت هایی که http بودند را به شکل not secure نمایش داد و این از همان ابتدا نشانی برای مهم تر شدن این مبحث در سال بعد آن شد.چون اعمال شدن یک الگوریتم، در زبان فارسی، کمی دیر تر و زمان بر، تر از زبان های اصلی دنیا است و این سال 2020 است که یکی از مهم ترین راهکار های سئو در آن کسب گواهی نامه ssl است.

نکته دیگری هم در این خصوص قابل مطرح است که وقتی این پروتکل را برای سایتتان فعال می کنید، تا مدت کوتاهی سایت افت رتبه خواهد داشت که جای نگرانی نیست و در زمان کوتاهی به جایگاه قبلی تان باز خواهید گشت.

راهکار هفتم: کلمات کلیدی خود را تخصصی تر انتخاب کنید.

به عنوان یک راهکار کارآمد دیگر در سئو سایت، به شما پیشنهاد میشود که با توجه به بالا رفتن رقابت ها روی کلمات کلیدی کلی، تمرکز را بر روی کیبورد های تخصصی تر بگذارید.

این روش برای شما 3 خوبی بزرگ دارد:

  1. زودتر به نتیجه می رسید.
  2. هزینه شما به طور چشم گیری کاهش می یابد.
  3. به جای صفحه اول بودن میتوانید به راحتی رتبه اول باشید و بازخورد بهتر کسب کنید.

منظور از کلمات کلیدی تحخصصی تر چیست؟

مثلا شما یک شرکت طراحی سایت هستید؛ بهتر است به جای در نظر گرفتن کلمه “طراحی سایت”، میتوانید کلماتی مثل“طراحی سایت فروشگاه اینترنتی”  “طراحی سایت شرکتی” ، “طراحی سایت وردپرس”، “شرکت طراحی سایت در تهران”، و … استفاده کنید.

راهکار هشتم: ویدیو بسازید.

تولید محتوای ویدیویی یکی از راهکار های معجزه آسای سئو در سال 2020 است.

ویدیو بخش قابل توجهی از محتوا های تولیدی در سال 2020 را به خود اختصاص خواهد داد و هر وبسایتی که همگام با این اتفاق باشد، از آن سود خواهد برد.

محتوای ویدیویی صفحات سایت شما را به شدت قدرتمند تر خواهد کرد و باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر داخل سایتتان هم می شود.

راهکار نهم: کلا کاربر محور شوید!

کاربر محور بودن راهکاری است که هرچه جلو تر برویم، بیشتر به سئو شما کمک خواهد کرد. سعی کنید همه چیز را برای کاربرتان بهینه کنید.

روش های بهینه سازی برای موتور جستجو  اکثرا جای خود را به روش های جلب رضایت کاربر داده اند و بهتر است به جای روش های تخلف و دور زدن گوگل، به فکر جلب رضایت کاربرانتان باشید تا هم نرخ تبدیل و فروش تان بهتر شود و هم گوگل شما را در نزدیک ترین نقطه به بازار هدفتان ( کاربران ) بگذارد.

کاربر محور بودن به معنی:
  • ایجاد روش های راه یابی به تمام صفحات مهم از هر جای سایت
  • استفاده از روش های روانشناسی برای ماندگاری در ذهن کاربر
  • راضی کردن کاربر با ارائه محتوا های مفید و کارآمد به او
  • طراحی استاندارد ساختار سایت
  • و …

راهکار دهم: لینک سازی خارجی با روش های قدیمی را کنار بگذارید.

لینک سازی خارجی امروز بسیار سخت تر و پیچیده تر شده؛ شاید هنوز هم افرادی باشند که بخاطر اهمیت و تاثیر زیاد لینک سازی خارجی، آن را رها نکنند و به آن بپردازند.

برای این افراد پیشنهادی که داریم این است که کمی ریز بینانه تر و تخصصی تر به این کار نگاه کنند و روش های قدیمی مثل:

  • لینک سازی در کامنت های بلاگ
  • لینک سازی بدون نظم و یکباره در فروم ها یا هر فضای دیگر
  • لینک سازی در وبلاگ های تازه تاسیس با قرار دادن محتوای سایت در آن ها
  • و …

فراموش کنید.

Leave a comment