Skip links

شناسایی بازار هدف

بازار هدف، جمعیت مخاطبانیست که نیاز به محصولات یا خدمات شما را دارند. این افراد یا در حال حاضر مشتری شما هستند و یا پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند.
شناخت بازار هدف در حقیقت شناخت ویژگی های مخاطبین هدف شماست. اما چگونه به شناسایی این ویژگی ها بپردازیم:

1: بررسی مشتریان حال حاضر
در مباحث مربوط با بازاریابی و فروش، مشتری یا خریدار به مخاطبانی گفته می­شود که توانایی پرداخت پول ، درک و یا استعداد خرید کالا و یا خدمتی را که موجب تأمین بخشی از نیازهای وی می‌شود،داشته باشند. ؛ تبدیل یک مخاطب به مشتری هنگامی اتفاق خواهد افتاد که عناصر توانایی و استعداد به‌صورت تداوم در وی بروز کند تا عمل «خرید» انجام پذیرد. برخورداری از توانایی بدون داشتن استعداد، امکان شکل‌گیری فرآیند خرید را میسر نمی‌سازد.مشتریان را با عواملی همچون : جنسیت،گروه سنی،کجا زندگی میکنند،شغلشون چیه،میانگین درامدشون چقدره و چه ویژگی مشترکی دارند،بررسی میکنند
شناخت مشتری، به نحوه صحبت شما با آنها نیز کمک شایانی می کند. این مسئله در هنگام انتخاب شیوه های بازاریابی مناسب در جهت جذب آنها، بسیار گره گشاست.

2:ارزیابی محصولات و یا خدمات :
محصول عبارت است از چیزی که برای توجه، خرید، بکارگرفتن یا مصرف آن توسط مشتری به بازار عرضه شود که ممکن است نیاز یا میلی را ارضا نماید. محصول می تواند یک شیء فیزیکی، خدمت، مکان، سازمان و حتی یک ایده یا فکر باشد

برای ارزیابی محصول با نوشتن ویژگی های آن آغاز کنید و سپس منفعت هر یک از این ویژگی ها را مشخص کنید و درباره هر چیزی که سرویس یا محصول شما فراهم میکند فکر کنید و آنهارا بنویسیدبعد از اینکه ویژگی های هر یک از محصولاتتان را نوشتید، افرادی که به دنبال آن می توانند باشند را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی ابزار الات هستید، لوله کش ها و پیمانکاران از جمله مشتریان شما می توانند باشند.به این صورت محصولات ویا خدمات خود را ارزیابی خواهید کرد

google product reviews update 606f3672ab023

3: خودتو جای مشتری قرار بده :
با دیگران طوری رفتار کن که دوست داری با تو رفتار بشه.این جمله مصداقه این اصله که باید خودت رو جای مشتری قرار بدی و به جای وی تصمیم بگیری.یک شخصیت خیالی از مشتری با توجه به ویژگی هایی که احتمالا دارد و به آن پی برده اید ایجاد کنید و خود را جای آن قرار دهید. با این کار نگاه جدیدی به کسب و کار خود خواهید داشت و به مواردی که نیاز به ارتقا دارند پی خواهید برد.

4: رقبا رو بررسی کن:
رقبا می‌توانند شرکت‌ یا عرضه کننده کالایی در درون یک صنعت باشند، همانند شرکت‌های تولیدکننده خودرو؛ که همه تولید کنندگان خودرو با هم رقیب خواهند بود.
گاهی نیز رقبا می‌توانند درون صنایع رقیب باشند و محصولات یا خدماتی تولید کنند که در طبقه‌بندی دیگر قرار می‌گیرند، و به ظاهر، رقیب صنعت و محصول ما نباشند اما نیاز مشابهی از مشتری در صنعتی دیگررا برآورده می‌سازند.رقبایتان را شناسایی و نقاط ضعف و نقاط قوت انها را بررسی کنید،برای شروع این کار در اینترنت کلمه های کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را جستجو کرده و پس ازکشف رقبا، تولید محتوای را بررسی و بازار هدف را شناسایی کنید.

understanding competition live chat alternative 1024x632 1

5:در وب سایت و اینستاگرام نظر سنجی کنید:
رای گیری ها و نظرسنجی ها کاربران را درگیر خود می کند و به شما کمک خواهد کرد تا با احساس واقعی آنها آشنا شوید..بسیاری از رای گیری های آنلاین دارای قابلیت آنالیز کاربران هستند و اطلاعات خوبی راجع به سلایق،خواسته ها،انگیزه ها و تمایلات مشتریان به شما می دهند.

با کوچک کردن بازار هدف می‌توانید دررسیدن به سایر بخشهای بازار بسیار موفق باشید. زیرا اگر به یک‌باره بخواهید یک موضوع بزرگ را پوشش دهید، ممکن است نتوانید در رقابت با سایر کسب و کارها و رقبا موفق شوید

Leave a comment