Skip links

مهم ترین اصطلاحات رایج برندینگ

وقتی کلمه برند را می شنوید چه چیزی به ذهن تان می آید؟ کیفیت؟ دوام؟ گران بودن؟ بگذارید دایره سوال را محدودتر کنم؛ با شنیدن کلمه برند چه شرکت هایی را به ذهن می آورید؟ اپل Apple، گوگل Google، آمازون Amazon، بنز Benz، پپسیPepsi  … بر اساس تجربه ما برند حس شدنی است و این عاملی است که برند با ذهن و ذائقه ما می کند. برندینگ و مدیریت برند کار ساده ای نیست. مدیریت برند فرایند ایجاد، توسعه و نظارت بر پیشرفت یک برند است. 

مدیریت برند به مدیریت خصوصیات ملموس و نامشهود یک برند کمک می کند. مدیریت برندی که به خوبی انجام شود می تواند هویت خوبی برای برند بسازد؛ آن را راه اندازی نماید و سپس جایگاه آن را تداوم بخشد.

مقصود از جوهر برند آن چیزی است که یک برند را از سایر برند ها متمایز می کند و به آن هویت و شخصیتی منحصر به فرد می دهد. جوهر برند به عنوان یک معیار برای ارزیابی استراتژی های بازاریابی عمل می کند. به طور کلی هر برند دارای هفت جوهر ذاتی است که عبارتند از راستگویی، ثبات، ماندگاری، تجربه، منحصر به فرد بودن، رابطه برند با صرف کننده و ذهنیت فردی.

در ادامه نیز عناصر برند را شناختیم؛ که عبارت بودند از نام برند، لوگوی برند، حالت و لحن برند، تلفظ برند، شعار برند و بسته بندی برند.
سپس آموختیم که مدیریت برند و برندینگ یک مقوله کاملاً جدا از مدیریت محصولات است و میان این دو تفاوت نسبتاً زیاد و چشم گیری وجود دارد که سبب می شود شخصی که حیطه مدیریت محصولات را بر عهده می گیرد با شخصی که مدیریت برند را انجام می دهد با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک کاری متفاوت و تخصصی خود را انجام دهند.

در این مقاله قرار است به آشنایی با اصطلاحات رایج در برندینگ بپردازیم تا با مهم ترین عبارت و اصطلاحات این حوزه آشنا شوید.

آشنایی با اصطلاحات رایج در برندینگ

برای ورود به هر عرصه ای با انواعی از اصطلاحات رو به رو می شوید که یاد گرفتن آن ها می تواند در ادامه روند کار شما مفید باشد. در این مقاله می خواهیم شما را با رایج ترین اصطلاحات موجود در دنیای برند آشنا کنیم.

جامعه برند – Brand Association

جامعه برند آن چیزی است که در خصوص یک برند خاص در ذهن مشتریان یا مصرف کنندگان ایجاد شده است. به عبارت بهتر جامعه برند، ویژگی‌هایی از برند در ذهن مصرف‌کنندگان در زمانی است که در مورد آن برند صحبت می‌کنند.

تجارت الکترونیکی B2C

تجارت الکترونیکی B2C یعنی تجارتی که در آن یک کسب و کار با مشتری در ارتباط است و بستر این ارتباط نیز اینترنت است.

برندینگ 800x450 1
آشنایی با اصطلاحات رایج در برندینگ

آگاهی از برند – Brand Awareness

آگاهی از برند در حقیقت حد و اندازه ای است که برند در ذهن مشتری دارد و مشتری بر اساس آن یک برند را به خاطر می آورد. برای مثال شرکت تاید آگاهی از برند خوبی دارد به گونه ای که وقتی شخصی وارد فروشگاهی شود و از فروشنده درخواست خرید تاید را داشته باشد در حقیقت منظورش همان پودر رختشویی است. لذا این شکت توانسته به خاطر کیفیت خوبش یک آگاهی از برند ماندگار ایجاد نماید.

ارزش ویژه برند – Brand Equity

ارزش ویژه برند یا ارزش ویژه نام تجاری، دارایی نامشهود است که در ترازنامه شرکت قید نمی‌گردد. این دارایی، ارزش و قیمت برند یا نام تجاری شرکت می‌باشد و جدای از ارزش دارایی‌های فیزیکی شرکت مانند ساختمان، ماشین آلات، خطوط تولید و غیره است و گاه ممکن است تا چندین برابر قیمت کل کارخانه، ارزش‌گذاری شود.

بسط برند – Brand Extension

به صورت ساده عبارت است از استفاده از یک برند خاص برای تولید محصولات و خدمات جدید در جهت افزایش فروش است.

تصویر نام تجاری یا توضیحات برند – Brand Image or Brand Description

تصویر نام تجاری یا توضیحات برند ارتباط یا اعتقادی است که مشتری نسبت به یک برند دارد و معمولاً قابل اندازه گیری نیست.

تصویر برند – Brand Image

تصویر برند مجموعه برداشت ها و تصوراتی است که از کل موجودیت یک برند (از جمله کیفیت و نقاط ضعف و قوت) چه براساس واقعیت و چه براساس برداشت ذهنی در ذهن مخاطبان برند شکل گرفته است. 

تکثیر برند – Brand Proliferation

یکی از تحولات مهمی که در محیط رقابتی امروز رخ داده و بحث برندسازی را به چالشی بزرگ تبدیل کرده است، تکثیر برندها و ارائه ی محصولات جدیدی است که بخشی از آن ها بر پایه ی راهبرد تعمیم برندهای اصلی و رده های محصولا شکل گرفته اند

شخصیت برند – Brand Personality

برندها نیز مانند انسانها زنده هستند، رشد می‫کنند، اوج می‫گیرند، می‫میرند و لاجرم شخصیت هم دارند. برندها نیز مانند انسانها دارای رفتار و شخصیتهای گوناگون هستند. همانگونه که برخی از ما هنوز به دوران بلوغ رفتاری نرسیده ‫ایم، دائما چشم‫انداز و علایق خود را عوض می‫کنیم و نمی دانیم که با دیگران چگونه رفتار کنیم، برخی از برندها هم برنامه‫ ای برای رفتار و تکامل شخصیتی خود ندارند و در نحوه رفتار با مخاطبان خود دچار مشکل هستند.

احیای برند – Brand Rejuvenation or Revitalizing

یکی از مسائل همیشگی شرکت ها، حفظ و توسعه برندها می باشد. اما در سال های اخیر در ایران، شاهد حذف و تضعیف بسیاری از برندهای مطرح در بازارهای مختلف بوده ایم. این عارضه مطمئناً دلایل متعددی به همراه دارد و باید به فکر احیای برند باشیم.

وعده برند – Brand Promise

وعده برند یا Brand Promise از موضوعات کلیدی کمپین برندینگ است. متاسفانه خیلی از بازارایابان تفاوت وعده برند و پیام تبلیغاتی را نمی‌دانند. بسیاری از کمپین‌های بازاریابی از وعده برند پیروی نمی‌کنند. کمپین اجرا می‌شود، واحد بازاریابی خوشحال از کمپین است و مدیرعامل شرکت نمی‌داند فایده کمپین چه بوده است. در این زمان است که شکاف و لغزش برند رخ می‌دهد. ما در این مقاله موضوع وعده برند و تفاوت آن با پیام تبلیغاتی را بررسی می‌کنیم.

brand rejuvenation brand product development 500x500 1

کشش برند – Brand Stretching

کشش برند یعنی استفاده از یک نام تجاری موفق برای کشف بازار های متفاوت.

Voice of customer

قدرت برند یا وفاداری به برند – Brand Strength or Brand Loyalty

قدرت برند یا وفاداری به برند شامل اندازه گیری دلبستگی مشتری به برند است و می تواند قابل سنجش باشد.

یادآوری برند – Brand Recall

توانایی مصرف کننده یا مشتری برای بازیابی و به خاطر آوردن برند در حافظه خود.

ما در گروه سپیدار قصد داریم با معرفی معیارهای ارتقا کسب و کار شما را در تمام مراحل پیشرفت مشاوره دهیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره ی کسب و کار خود با ما تماس بگیرید.

در مقاله ی بعدی در مورد بایدها و نبایدها برای ساخت یک برند موفق بحث می کنیم.

Leave a comment