Skip links

10 گام اساسی برای شروع یک کسب و کار موفق

شکست برای کسانی که می خواهند کار خود را تازه شروع کنند خیلی گران تمام می شود. شکی نیست که شروع یک کسب وکار جدید ریسک دارد.

آیا می دانید آمار انحلال کسب وکارهای جدید از هر چیز دیگری در دنیا بیشتر است و علت اصلی آن عدم آمادگی و ضعف برنامه ریزی قبلی کارآفرین است. فاز مطالعاتی، برنامه ریزی و تدارک مقدمات در شروع یک کسب و کار جدید نقش های کلیدی را دارند. مرز بین موفقیت و شکست همین است.

چنانچه به دنبال موفقیت در کارتان هستید، باید آمادگی های لازم پیش از شروع هر کاری را داشته باشید. کارآفرین باهوش قبل از ترک شغل فعلیش این مقدمات را فراهم می آورد. تنها در اینصورت ریسک ذاتی کار را به حداقل می رسانید. برای شروع یک کسب و کار جدید با مشاوران ما در گروه سپیدار تماس بگیرید.

برای شروع کسب و کار چه اقدامی باید کرد؟ 

1. در زمینه توسعه و گسترش هدفمند فکر کنید

شما محصول یا خدمات مخصوص به خودتان را ارائه می دهید و این باعث می شود تا تمرکزتان بر روی بازار هدفمند باشد.

باید این نکته را قبول کنیم که همه مردم مشتری شما نیستند ، بلکه گروه خاصی از آنها جزء مشتریان برند شما قرار میگیرند ، اما لازم است تا برای آنها برنامه‌های بلند مدتی طراحی و وفاداری مشتریان را حفظ کنید

این نکته قابل ذکر است که علاوه بر نام تجاری، شعار برندتان و مشتریان شما نیز جزء دارایی‌هایتان به حساب می آیند.

2. نام تجاری خود را انتخاب و ثبت کنید

 نام تجاری نقش مهمی در همه جنبه های تجارت دارد. پس لازم است برای تجارت خود نام مناسبی را انتخاب کنید. دقت کنید که در عین خاص بودن، رایج و متداول باشد، پیچیده و نامتعارف نباشد و قبلا این نام به عنوان یک نام تجاری توسط دیگران انتخاب نشده باشد . در این صورت می توانید از ثبت نام تجاری خود مطمئن شوید.  هرگز فراموش نکنید که حوزه نام تجاری خود را نیز به ثبت برسانید.

3. قبل از شروع کسب و کار خود مطمئن شوید که مفهومی که در ذهن دارید قابل اجراست!!

 بهتر است ابتدا یک نمونه کار انجام دهید و نتیجه را ارزیابی کنید. فکر کنید که چگونه میتوانید تئوری خود را در یک مقیاس کوچک بیازمائید، قبل از اینکه متعهد کاری بزرگ از قبیل قرارداد رهن و یا خرید مکان شوید.

4.فضای رقابتی این صنعت چگونه است؟ جایگاه متمایز ما در این بازار چیست؟

این گام مربوط به درک جایگاه متمایز در بازار هدف است. به عبارت دیگر چه مواردی ازفعالیت شرکت، محصولات یا خدماتتان از شرکتهای دیگر که کالاها و خدمات مشابه را ارائه می دهند متمایز است؟ جایگاه شما در بازار تنها دارایی تان در ذهن مشتریان است. مشتریان راجع به شما چگونه فکر می کنند؟ جایگاهتان می بایست بسیار حساب شده و دقیق باشد؛ حقیقت تلخی که کارآفرینان از آن بیزارند. زیرا آنها از اینکه خود را به بخش کوچکی از بازار محدود کنند بیزارند. آنها خود را متقاعد کرده اند که ایده آنها می تواند نیاز افراد بیشتری را برآورده نماید. این نوع نگرش یکی از دام های مخرب برای کارآفرین است.

شروع کسب و کار

۵. بدون داشتن یک طرح کسب و کار جامع که حاوی کلیه جزئیات باشد به آغاز یک کسب و کار جدید مبادرت نورزید.

6. در ابتدای کسب و کار خود با بودجه محدود کار کنید. اگر تجهیزات قدیمی ‌تان قابل استفاده هستند، تجهیزات جدید تهیه نکنید. معامله پایاپای بهترین روش تهیه تجهیزات مورد نظرتان است.

7. نسبت به کارتان مطمئن حرف بزنید
یکی از راههای ارتباط موثر نوع پرزنت کارتان و یا محصولتان است. اطلاعات را به روز کنید و همواره در دسترس کارکنان به صورت آخرین آپدیت قرار دهید این عمل باعث می شود تا کسب وکارتان حرفه ای به نظر برسد.

8. وقتی یک شریک دارید باید به نظرات او نیز توجه کنید. در شراکت بدون رسیدن به توافق لازم با هر تلاشی به بن بست خواهید رسید.

9. بانک ها به مراتب ارزان‌تر از شرکا هستند و مشکل کمتری نیز در مواجهه با آنها دارید. داشتن یک شریک مانند ازدواج بدون وجود عشق است. زندگی شما در اینصورت از آن خودتان نخواهد بود. البته به یاد داشته باشید که آغاز یک کسب و کار با یک شریک بی‌نهایت بهتر از عدم آغاز یک کسب و کار است.

10. مسئله دیگر، مدیر عامل بودن و داشتن رأی اکثریت است. این دلیل دیگری است که آگاه باشید هیچ‌ گاه بیش از ۴۹ درصد از سهام شرکت خود را واگذار نکنید، البته اگر می خواهید که کنترل اوضاع به دست خودتان باشد!!

یک کارآفرین موفق در ابتدای شروع کسب و کار نیاز به یک مشاور کسب و کار دارد. تیم ما در گروه سپیدار به شما آموزش خواهد داد که چگونه کسب و کار خود را شروع کنید.

Leave a comment